KÖPVILLKOR
Betalningsvillkor
Vi samarbetar med Klarna och använder oss av Klarna Check Out. Läs mer om Klarna Check Out här. Sadelköp skall vara fullt betalat innan sadlar skickas från lager leveransen. Vi har på hemsidan även SWISH att välja.
Åldersgräns
Om du vill handla hos oss och du är under 18 år, krävs målsmans tillstånd.
Personuppgifter
Enligt lag måste du samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig när du handlar av oss. Hästfyndet Equestrian kommer inte låta någon tredjeparts ta del av dina uppgifter utan ditt godkännande. Dina personuppgifter kan komma att användas inom marknadsförings syfte för att marknadsföra våra produkter och tjänster. Du har rätt att se vilka uppgifter som finns sparade om dig.
Produktinformation
Hästfyndet Equestrian reserverar sig för eventuella tryckfel som kan ha uppkommit på vår webbsida. Vi garanterar inte att bilderna ger en exakt och verklig bild av produkterna eller färgerna.
Force Majeure
Om det skulle bli krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelse kommer Hästfyndet Equestrian att kunna tillämpa force majeure. Det betyder att detta avtal inte behöver fullföljas till viss eller hel del. Om detta inträffar kommer vi att göra vårt bästa för att underrätta dig.
Leveranstider
Vi skickar vanligtvis dina varor dagen efter att du gjort din beställning. Som postombud använder vi PostNord, Schenker eller DHL när vi skickar dina varor.
När paketet har kommit fram till ditt utlämningsställe får du en avisering via SMS om att paketet är framme och kan hämtas ut. Om ditt telefonnummer saknas kommer du att bli aviserad via email. Från det att aviseringen skickats till dig har du 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket. Om paketet inte hämtas ut inom den tiden kommer det att skickas i retur. Vi kommer då att fakturera då dig 300 kr för frakt, returfrakt och administrativa kostnader.
Priser och fraktkostnader
Beställer du varor för ett sammanlagt värde av 2000 kr eller mer, skickas din order fraktfritt. Det gäller ej för foder. I övriga fall kostar frakten 69 kr inom Sverige. Vill du beställa foder, skickar du oss hela vad du önskar beställa, och får sedan kontakt via mejlen inför kostnaden (fakturan) och bokning av leverans av allting.
Priser
Alla våra angivna priser är inklusive moms. Priserna gäller till dess att nya priser anges, med reservation för felskrivning eller väsentliga pris- eller valutaförändringar hos våra leverantörer.
Beställning
Det är enkelt att handla hos oss! Det är bara till att göra din beställning i webb shopen, det kan du göra dygnet runt. Om du undrar något eller är osäker på någon vara kan du mejla oss innan ditt köp, så hjälper vi dig. Du når oss på mejl hastfyndet@outlook.com så svarar vi så fort vi kan!
När du gör en beställning i vår webbutik sänder vårt system automatiskt ut en orderbekräftelse till din e-post. Det är viktigt att du noga läser igenom orderbekräftelsen när du mottagit den och kontrollera att den överensstämmer med beställningen. Vid specialbeställning gäller ej bytesrätt eller ångerrätt, se längre ner under "specialbeställda varor". En orderbekräftelse skickas på överenskommen produkt. Är det något som inte stämmer ska du kontakta oss direkt.
Förbehåll
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom lager saldo, pris, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du med hänvisning till konsumentköplagen, rätt att häva ditt köp. Vi reserverar oss även för förseningar och slutförsäljning.
Specialbeställda varor
Produkter som på något sätt är kundanpassade (egna storlekar, mått och design) är undantagna från ångerrätten enligt Lag (2005:59) 2 kap §11. Dessa varor är det ingen ånger- eller returrätt på! Gäller kläder, sadlar mm.
Rest notering och delleverans
Om en vara visar sig vara slut så meddelar vi detta via e-post eller telefon till dig. Du har då möjlighet att välja om du vill invänta varan eller annullera din order. Om din beställning gäller flera varor kan du välja om du vill vänta in den saknade varan och få alla varor samtidigt, eller om du vill beställa om varan vid ett senare tillfälle. Vill du ha din leverans delad går det också att ordna. Har delleveransen ett ordervärde av minst 2000 kr skickas varorna fraktfritt, i annat fall kommer en fraktkostnad på 79 kr.
Transport skada
Om en vara är skadad efter frakten så ska du anmäla detta direkt till det företag ditt paket skickats med när du hämtar ut det, samt informera oss.
Reklamation och retur
Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända och oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta Hästfyndet Equestrian för den eventuella värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt och återsändas tillsammans med varan.
Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, eller en vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygien skäl. Sadlar som provas och använd med blir begagnade och inte retur bara.
Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamations rätt i totalt 2 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 2 år kan du reklamera inom garantiperioden.
Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.
Om du är privatperson och vill utnyttjar din ångerrätt, betalar du själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel på varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan, förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.
En retursedel med order nummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan korrekt ifylld retursedel accepteras ej. Du hittar all information om returer och reklamationer här.
Ej uthämtat paket
Är det så att du har valt att inte hämta ut ditt paket för att du har ångrat dig och därför låtit den gå i retur, så kommer vi att debitera dig en hanteringskostnad på 400 kr som är den kostnad vi har för att hantera din order. Ångrar du dig och vill ha varan igen, kan vi skicka den på nytt mot en ny fraktkostnad. Det beloppet kommer att dras från den återbetalning vi gör till dig när vi har fått din retur.
Byte
Du har full bytesrätt inom 14 dagar. Detta gäller när du inte använt varan, att den returneras oskadd och i originalförpackningen. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den. Om varan inte är i nyskick har Hästfyndet Equestrian rätten att dra av en kostnad för begagnad vara om 10–100%. Skicka varan och retursedel till oss. Du betalar själv för returportot. Alla varor som skickas tillbaka, måste vara väl emballerade och packade i påse eller kartong. När du returnerar varan, lägg varan samt originalkartongen/förpackningen i ett paket eller påse. Tejp eller adresskort får aldrig förekomma direkt på originalförpackningen. Den blir förstörd och vi kommer inte att återbetala dig fullt belopp för varan. Hästfyndet Equestrian förbehåller sig rätten att göra ett avdrag på 50–150 kr för smutsigt eller skadat produkt emballage. Du ansvarar för varan till dess att vi mottagit den.
Skicka varan till adress: Hästfyndet Equestrian AB, Boställsvägen 8, 14741 Tumba. Vid byte gör du en ny beställning på varan du vill byta till online. Du får återbetalning för den varan som kommer tillbaka, och ny faktura på den nya ordern du lägger.